Ta dig runt med skärgårdsbåt i vackra Västergötland

02 januari 2020 Cecilia Olsson
Ta dig runt med skärgårdsbåt i vackra Västergötland

Funderat på var nästa semesterresa ska gå? Göteborgs skärgård är ett otroligt vackert område med över 30 öar som ligger i både Bohuslän och Västergötland. De största öarna hittar man i skärgårdens norra del, den som ligger i Bohuslän, med öar som Öckerö och Hönö. Den södra skärgården har mindre men däremot fler öar än den norra delen. Det finns totalt 25 öar där som heter Asperö, Brännö, Donsö, Galterö, Knarrholmen, Kårholmen, Källö, Känsö, Köpstadsö, Rivö, Sillfarsholmen (Aeolusön), Sjumansholmen, Stora Förö, Lilla Förö, Stora Mosskullen, Styrsö, Tistlarna, Valö, Vargö, Vinga och Vrångö.

I Göteborgs skärgård kan man njuta av storslagen natur, härliga badstränder, god mat och många olika aktiviteter. Det är en underbar miljö att promenera, cykla eller att åka båt i. Det finns ett bra utbud av restauranger, caféer och boenden för alla som vill vistas i den vackra skärgårdsmiljön. Den högsta punkten hittar man på Styrsö, den heter Stora Rös och mäter 57 meter över havet. Därifrån får man en riktigt bra utsikt över den vackra skärgården. På Styrsö finner man även cirka 45 stycken förhistoriska fornlämningar i form av stenåldersboplatser och rösegravar från bronsåldern.

Är man intresserad av att besöka Göteborgs södra skärgård så trafikeras den av Styrsöbolaget. Med Styrsöbolaget tar man sig enkelt från Saltholmen till skärgårdens södra delar. Till saltholmen tar man sig med buss eller spårvagn från centrala Göteborg. Det är rekommenderat att ta sig till Saltholmen med kollektivtrafik, cykel eller till fots då det finns väldigt begränsat med parkeringsplatser för bil. Det finns mer information och tidtabeller på https://www.styrsobolaget.se/

Sverige har otroligt mycket vacker natur att erbjuda från norr till söder. Göteborgs skärgård är bland många andra resmål mycket väl värt ett besök både för barnfamiljer, kompisgäng och par. Det finns helt enkelt något för alla i den storslagna och saltstänkta miljö vi kallar Göteborgs skärgård.